1396/01/08

سیم ویولن


یک موضوع تخصصی که در نوازندگی ویولن که به ان کمتر توجه شده مبحث سیم ویولن میباشد. با توجه به تاریخچه ویولون اگر کمی به عقب تر حدود دو قرن پیش برگردیم تنوع و پیچیدگی سیم ویولن نسبت به امروز خیلی کمتر بود. نوازندگان کلاسیک سبک باروک امروزه هم برای اینکه صدای ویلن گرم,  غنی و پر عمقی داشته باشند هنوز سیمهای روده ای را ترجیح میدهند و معتقد هستند هنگام نوازندگی با روده بیشتر از یک لحن و آوا به گوش میرسد واز رشته های سیمی و مصنوعی امروزی صدا کمی نرمتر و عمیق تر میباشد.
 به عقید نوازندگان باروک این رشته های رودای ابزار بسیار مناسبتری برای این سبک میباشد .ایرادهای که نوازندگان سبک مدرن به این سیمها میگیرند این است که رود کمتر از یک هفته باید دوبار روی ویلن تنظیم و کوک شود و زود به زود بالانس و کوک خود را از دست میدهد و همچنین بسیار حساس به تغیر دما و رطوبت میباشد و هنگام اجرا یک معضل بزرگ محسوب میشود.
سیمهای زهی مصنوعی (سنتاتیک)
در حدود 30 سال گذشته بیشتر و بیشتر نوازندگان کلاسیک. برای اجراهای موسیقی کلاسیک به این سیمها روی اورداند. ساختار و ترکیب فیزیکی این خانواده از سیمهای ویلن بسیار دقیق و حساس مورد بررسی قرار گرفته تا علاوه بر این که جایگزین خوبی برای سیمهای روده ایی باشد  ایرادها و نواقص در این مدل سیم از بین رفته باشد. این. مدل سیمها نیاز به تنظیم مداوم ندارد و در مقابل تغیرات دما و رطوبت واکنش بسیار نا چیزی دارد و در مدت کمتر از یک هفته روی ویلن سازگاری پیدا میکند و علاو بر ان نسبت به سیمهای روده ایی عمر بیشتری دارد اما طول استفاد از این سیمهای روی ویلن تا یک مدت مشخصی با کیفیت و درخشش میباشد یعنی اصطلاحا تاریخ انقضای دارد.
سیمهای فولادی یا متال.
این گونه سیمها گرچه از طرف نوازندگان کلاسیک مورد استقبال قرار نگرفت اما یک سیم دانش اموزی و از لحاظ طول عمر و قیمتی برای ویلن به صرفه بود .
این سیم هنگام نصب بر روی ویلن خیلی زود تنظیم و بالانس میشود و اغلب انها صدای درخشان و شفافی دارند این مدل سیم برای نوازندگی  شرقی و محلی بسیار خوش طنین تر از سیمهای سنتاتیک جواب میدهد .همچنین برای موسیقی سبک جاز و بلوز مناسبتر است.این گونه سیمها اکثرا با الیاژهای مانند آلومینیوم ,فولاد,تنگستن,نقره و به تازگی از تیتانیوم استفاده میشود.
دسته بندی سیمهای ویلن.
بطور کلی سیمهای ویولن به سه دسته روده ایی سنتاتیک و متال دسته بندی میشوند .که متناسب با سبک موسیقی توسط نوازنده ویلن انتخاب میشود.
بطور کلی تجربه نشان داد برای نوازندگی سبک ایرانی سیمهای خانواده متال یا فولادی بهتر جواب میدهند و قدرت  پردازش و سازگاری بیشتری با موسیقی ایرانی دارند.یک نکته مهم در مورد سیمهای دسته بندی شده بالا در نوازندگی ویلن به سبک ایرانی وشرقی این است که ما بجای تکنیک ویبراسیون از تکنیک مالش استفاده میکنم. که کاملا باید دقت کرد این مدل تکنیک (مالش) بر روی سیمها سنتاتیک خوش طنین و خوش لحن جواب نمیدهد واز گرمی و لطافت صدا کم میکند .اما تکنیک مالش بر روی سیمهای متال یا فولادی خیلی خوش لحن تر دلنشینتر وگوشنواز تر به گوش میاید.
یک موضوع دیگر اینکه اگر سیمهای سنتاتیک خارج از دیاپازون کوک شود مطبوع بودن و ملاحت خود را از دست میدهد وحتی در کوک می لا می لا در حالت دیاپازون سیم ر. و .سل به راحتی از هم گسسته و پاره میشود .
اما سیمهای متال یا فولادی بهتر در تغیر کوک ها جواب میدهد و انعطاف قابل توجهی از خود نشان میدهد.
دوستان توجه کنید که مطالب ذکر شد در مورد سیمهای ویلن حاصل تحقیق و مطالعه محققان در این زمینه بود و همچنین تجربه نوازندگان برجسته ویلن جهان در این مورد کاملا لحاظ شده و مد نظر بوده است و مبتنی بر یک چار چوب علمی و تجربی صورت گرفته. شاید عده قلیلی از نوازندگان خلاف این چهار چوب  سیمهای ویلن مورد نظر خود را انتخاب کنند یه یک موضوع کاملا شخصی میباشد و سلیقی است.
معرفی چند نمونه از سیمهای معروف و مطرح در بین نوازندگان ویلن همراه با توضیح و ویژگی  صدای انها.

پیراسترو ایواپیرازی .
صدای این مدل از پیراسترو از سایر سیمهای خانواده خود برجسته تر است.دارای صدای قدرتمند,  درخشان و با پرتاپ بالا میباشد همچنین صدای ان از گرمی وعمیق بالا بر خوددار است برای نوازندگی کلاسیک عالی است.

پیراستور ایواپیرازی گولد( طلای).
این مدل دارای صدای بسیار نافذ گرمی میباشد.صدای این مدل به روده طبیعی بسیار نزدیک تر است با این امتیاز که صدای ان از جنس روده بسیار تمیز تر و مطبوعتر است استفاده ازاین مدل به تازگی بسیار متداول شده و اجرای لحنهای کلاسیک را عالی جواب میدهد.

پیراسترو ویولینو.
این مدل پیراسترو دارای صدای گرم قابل انعطاف وعمیق میباشد و برای اجرای کلاسیک انتخاب خوبی است ویک سیم مناسب برای سلو نوازی میباشد.

پیراسترو تونیکا.
این مدل سیم گرچه صدای شفاف و روشنی دارد اما صدای مغلوبی نسبت به سایر اعضای خانواده خود دارد سیم مناسبی برای تمرین است و برای کارهای سولیستی جالب نیست.

پیراسترو سبز .
این مدل سیم پیراسترو از پر مصرف ترین سیمهای خانواده خود میباشد داری صدای گرم درخشان , شفاف,  تمیز و عمیقی میباشد. گرچه به عنوان یک سیم دانش اموزی محسوب میشود اما کارهای حرفه ای را هم خوب جواب میدهد. این مدل برای نوازندگی موسیقی شرقی و ایرانی بسیار مطلوب و مطبوع میباشد.

پیراسترو طوسی( خاکستری)
صدای این مدل شفاف نرم و ملیح میباشد .و نسبت به نوع سبز ان صدای مخملی و کمی نحیفتر دارد و برای اجراهای شرقی و ایرانی سیم مناسبی میباشد.ویک سیم دانش امروزی خوب محسوب میشود.

پیراسترو اوبلیگاتو.
از سیمهای پر طرفدار است که صدای این مدل به زه طبیعی خیلی نزدیک است و بیشتر پاسخگوی خاسته نوازندگان سبک باروک میباشد.صدای درخشان , نرم و با ارتفاع متوسط و گرمی بسیار خوبی همراه است.

توماستیک دومینانت.
میشود گفت از سیمهای پر فروش خانواده خود میباشد .یک سیم عالی برای کارهای سولیستی است.صدای مابین روده طبیعی و سنتاتیک دارد و یک سیم خوب برای اجراهای کلاسیک محسوب میشود عمر مفید این سیم برای یک نوازنده پر کار کمتر از دو ماه نوازنده .صدای خیلی گرم پر عمق نافذ ونرمی دارد.

توماستیک انفیلد(یا توماستیک قرمز)
این مدل سیم دارای تنش یکسان و ملیح میباشد دارای صدای گرم, درخشان ونافذی است  گاها برای اجراهای شرقی مناسب و مطلوب میباشد.

توماستیک پریزشن .
این مدل دارای صدای پر قدرت کمی خشن و با ارتفاع صدای بالا همچنین گرم وتیز میباشد .و دارای طول عمر خوبی میباشد و از نظر هزینه ای یک سیم دانش اموزی خوب و به صرفه میباشد .خیلی از نوازندگان ایرانی این سیم را ترجیح میدهند.

اسپرایل طلای سولیستی.
ساخت شرکت داداریو امریکا این مدل سیم گرچه نسبت به خانواده پیراسترو صدای پایین تری دارد اما درخشش قابل توجهی دارد و صدای برجسته و مشخصی دارد.

داداریو پرو ارت.
دارای صدای روشن کیفیت متمرکز وعمیق میباشد. چند روز طول میکشد تا روی ساز بالانس و مچ شود.صدای این سیم در عین روشنی کمی خشن است.

سیم اپرا.
این سیم به سفارش شرکت هافنر المان ساخته میشد و در حال حاضر جز سیمهای کم مصرف میباشد جز سیمهای ارزان و تمرینی محسوب میشود و نسبت به سیمهای که در موردشان صحبت شد از کیفیت پایین تری بر خوددار است.

پریم.
این سیم محصول سوئد میباشد .این انتخاب خوبی است اگر خاهان ویولن با صدای قدرتمند روشن و خشمگین هستید گزینه مناسبی است تجویز خوبی برای ویولنهای الکتریک است.

جاگر.
این نمونه سیم دارای صدای گرم و زیری میباشد و برای اجرای کلاسیک مدرن از درخشش و شفافیت خوبی بر خوددار است.

داداریو هلیکور.
جز سیمهای مناسب برای اجرای کلاسیک میباشد صدای گرم و قابل انعطاف و نرمی دارد .این سیمها زیر دست انعطاف قابل توجهی دارد ومورد پسند نوازندگان ویلن الکتریک میباشد.